Narrow your search

Library

KBR (196)

UCLL (166)

Arteveldehogeschool (152)

Odisee (136)

VIVES (136)

Hogeschool Gent (134)

Thomas More Mechelen (120)

Thomas More Kempen (109)

KDG (108)

AP (103)

More...

Resource type

book (196)

object (8)

audio (2)

film (2)

digital (1)

More...

Language

Dutch (196)


Year
From To Submit

2023 (1)

2021 (7)

2020 (4)

2019 (2)

2018 (6)

More...
Listing 1 - 10 of 196 << page
of 20
>>
Sort by

Book
Hersenfuncties bij leer- en ontwikkelingsstoornissen
Authors: ---
ISBN: 9789044123678 Year: 2008 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat moeten leraren en leerlingbegeleiders weten over de menselijke hersenen? Om hierop een antwoord te geven, gaan we kort in op groei en bouw van de hersenen als orgaan. In, een voor leraren veel spannender, volgend deel kijken we naar wat op dit ogenblik geweten is over het functioneren van de hersenen. We doen dit op drie manieren. Vooreerst kijken we naar het hersenweefsel: welke structurele of chemische afwijkingen kunnen het bestaan van leer- en ontwikkelingsstoornissen verklaren? Ten tweede worden basisprincipes van enkele (oude en recente) medische beeldvormingtechnieken verklaard, om vervolgens een overzicht te geven van belangrijke, wetenschappelijke studies die helpen aan te tonen hoe anders de hersenen van leer- en ontwikkelingsgestoorde kinderen en volwassenen werken. Sommigen hebben echter geen hoge pet op van medische beeldvorming. Zij kijken veel liever naar wat mensen doen en hoe ze het doen en of daar patronen in te herkennen zijn. Daarom gaan we in een derde deel in op enkele beroemde, zoniet beruchte, stellingen die gebaseerd zijn op 'gelijktijdig optredende gedragssymptomen'. (Bron: covertekst)


Book
Ben ik dom ?
Authors: --- ---
ISBN: 9002215703 Year: 2003 Publisher: Antwerpen Standaard

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Leerstoornis als superkracht
Author:
ISBN: 9789464758214 Year: 2023 Publisher: Heist-op-den-Berg Uitgeverij Stokstaart

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek dat leerkrachten helpt om kinderen op weg te zetten.Dit boek is het leerverhaal van Veerle Billet.Als kind had ze het moeilijk in de klas omwille van dyslexie en andere leerstoornissen.Toch leerde ze zichzelf hoe ze kon leren, door het gebruik van haar wilskracht en creativiteit en met de steun van positieve mensen om zich heen. Leren werd haar levensmissie. In het eerste deel van 'Leerstoornis als Superkracht' vertelt ze haar schoolverhaal. Zo krijgen leerkrachten, hulpverleners en ouders een unieke inkijk in het hoofd van kinderen met leerstoornissen.In het tweede deel geeft Veerle een pak tips en methodieken die kinderen helpen. Vandaag weten we gelukkig veel meer over 'neurodiversiteit'. Net zoals alle mensen een verschillend gelaat en unieke vingerafdrukken hebben, zo heeft ieder een brein dat anders werkt. Het neurodivers brein leert via andere invalshoeken. Het is boeiend te lezen hoe Veerle vanuit haar perspectief leeruitdagingen aanpakte en succes boekte. Met een warm hart en een heldere blik op de mogelijkheden achter de moeilijkheden, begeleidt zij nu op haar beurt kinderen en hun ouders. Ze zet hen in hun kracht en helpt hen in de zoektocht naar hun eigen leerpad.Een boek voor academici, leerkrachten, begeleiders, ouders. En voor mensen die zelf met een leerstoornis te maken krijgen.https://www.veerle-billet.be/


Book
Sensomotorische training van kinderen - in de leeftijd van 4-12 jaar - met leer- en gedragsproblemen op basis van een ontwikkelingsachterstand
Author:
ISBN: 9035211189 Year: 1986 Publisher: Lochem De Tijdstroom


Book
Normale kinderen : ze bestaan nog
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789401412438 Year: 2013 Publisher: Houten LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze kinderen krijgen steeds vaker etiketten opgeplakt: rekenstoornis, leesstoornis, leerstoornis, ontwikkelingsstoornis... Maar is dat wel terecht? Kinderen zijn niet anders dan pakweg 30 jaar geleden, toch krijgen ze steeds sneller een stoornis toegeschreven. Waarom? De overdiagnosticering dreigt uit de hand te lopen. Steeds vaker krijgen kinderen een etiket zonder dat aan alle diagnostische criteria is voldaan of zelfs zonder een consultatie bij gespecialiseerde hulpverlening. Regelmatig komt deze overetikettering voort uit de drang om elk kind het beste te gunnen. Voorzichtigheid is echter geboden, want etiketten zijn moeilijk te verwijderen: ze laten sporen na, bij de ouders, bij de leerkrachten en vooral bij de kinderen zelf. En ook voor kinderen met echte stoornissen is overdiagnosticering lastig, omdat hun behoeftes en kansen hierdoor verloren dreigen te gaan in de grote massa. Normale kinderen roept op tot een maatschappelijk debat over overdiagnosticering en tot voorzichtigheid. Het is tevens een warme oproep aan volwassenen om meer vertrouwen te hebben in de kracht van kinderen om het beste in zich naar boven te halen en hen de tijd te gunnen om zichzelf waar te maken.


Book
"Wij zijn niet dom" : praktische tips van en voor leerlingen met leerstoornissen
Author:
ISBN: 9053505407 9789053505403 Year: 1997

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is een uitstekend handboek voor kinderen, ouders en leerkrachten die te maken hebben met een leerstoornis zoals dyslexie. Het werd geschreven door kinderen en jonge volwassenen die ermee te kampen hadden en hebben, met alle gevolgen van een leerstoornis voor een gewone schoolloopbaan. Het initiatief is gegroeid vanuit de Verenigde Staten, maar kreeg intussen internationale respons en vertaling in diverse talen. Deze kinderen hebben aandacht en geduld nodig, zodat zij de kans krijgen dezelfde kennis en vaardigheden te leren aan een ander tempo en met andere middelen. Basisprincipe is 'Wij zijn niet dom'; het leerproces verloopt enkel op een andere wijze dan de schoolse. Dit boek staat vol met tips die deze kinderen zelf hebben ontdekt en gebruikt. Alles uiteraard in een taal en een structuur die voor de betrokkenen duidelijk verstaanbaar zijn. Het is bovendien een prettige uitgave, vol met voorbeelden en grafische voorstellingen. Een absolute aanrader, eigenlijk verplichte lectuur voor alle kinderen met leerstoornissen, hun ouders en leerkrachten. Ook anderen zullen eruit leren.


Multi
Ik heet niet dom : leren leven met leerstoornissen
Authors: ---
ISBN: 9789033450334 903345033X Year: 2002 Publisher: Leuven/Leusden Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een boek vol herkenbare situaties en onmiddellijk bruikbare tips over leerstoornissen in het dagelijkse leven.


Book
Diagnostiek in 3-D : multidisciplinaire diagnostiek gericht op handelen en begeleiden.
Authors: --- ---
ISBN: 903345825X Year: 2005 Publisher: Leuven : Acco,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Woord vooraf1. Wat is diagnostiek? 1.1 De vraag naar diagnostiek 1.2 Wat is er aan de hand? 1.3 Wat is belangrijk bij diagnostiek? 1.4 Valkuilen 1.5 Systeemgeorinteerde diagnostiek 1.6 De complementariteit tussen diagnostiek en therapie 1.7 Samenvatting 2. Het diagnostische proces 2.1 De verkenningsfase 2.2 De onderzoeksfase 2.3 De verwerkingsfase 3. De verkenningsfase 3.1 Informatie verzamelen 3.2 Anamnesegesprek 3.2.1 Personalia en probleemstelling 3.2.2 Kleuterklas 3.2.3 Schoolverloop 3.2.4 Sociaal-emotionele ontwikkeling en gedrag 3.2.5 Besluit 4. De onderzoeksfase 4.1 De schoolse leervaardigheden 4.1.1 Leervoorwaarden en deelleerprocessen 4.1.2 Lezen 4.1.3 Spelling 4.1.4 Rekenen 4.1.5 Taal 4.2 De ruimere context 4.2.1 Het intelligentieprofiel 4.2.2 Het concentratievermogen 4.2.3 Het geheugen 4.2.4 De motoriek 5. De verwerkingsfase 5.1 Multidisciplinair overleg 5.2 Interpretatie en clusters 5.2.1 Algemene clusters 5.2.2 Specifieke clusters 5.3 Besluitvorming en verslaggeving 5.3.1 Conclusies en advies 5.3.2 Verslaggeving 5.4 De link naar de begeleiding. Met dit boek willen de auteurs de vastgeroeste schroeven van de enge diagnostiek losdraaien. Zij willen de onderzoeker leren kijken naar alle aspecten die belangrijk kunnen zijn in het zuiver stellen van een diagnose. Zij tonen aan dat elke discipline, elke test informatie biedt die gekoppeld kan worden in een cluster van samen voorkomende symptomen. Het verhaal van de ouders is daarbij het uitgangspunt. Het verhaal van de leerkracht in de klas biedt aanvullende informatie. De onderzoeker, uit welke discipline dan ook, legt de puzzelstukken bij elkaar om zo te komen tot een correcte en vooral behandelingsgerichte diagnose. Diagnostiek vanuit drie verschillende disciplines bekeken dus. De diagnose is dus geen eindpunt van het onderzoek. Er blijft de nood aan begeleiding op maat van elk kind afzonderlijk Diagnostiek is niet het afnemen van enkele tests door een persoon, maar een multidimensioneel en multidisciplinair gebeuren waarbij ruimer gekeken wordt en waarbij het geheel meer is dan de som van de delen. Elke diagnosticus werkt discipline-overschrijdend en heeft oog voor het totale kind en zijn omgeving. Uiteraard werken wij op elk terrein gestandaardiseerd, maar observaties bieden zoveel meer informatie dan een test eigenlijk bedoelt. Op die manier geeft diagnostiek enerzijds een verklaring voor de gestelde problemen en biedt ze aanknopingspunten naar de praktijk. Het boek is geschreven voor onderzoekers, therapeuten uit verschillende disciplines (pedagogen, psychologen, logopedisten, kinesisten, psychomotorisch therapeuten) maar is ook waardevol voor ouders en leerkrachten die uit dit boek nuttige tips en aanwijzingen uit het dagelijks leven van het kind zullen vinden die relevant kunnen zijn voor de diagnosestellingen en de begeleiding.


Book
Kinderen met geheugen- en inprentingsproblemen : tekstboek en oefenboek
Authors: ---
ISBN: 9789033477676 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze uitgave is het vervolg op Kinderen met ruimtelijk-visuele problemen (Acco, 1998). Daarin gaat het over visueel waarnemen en kopiëren. Nu volgt een deel met inprentingsstrategieën om het geheugen te ondersteunen en met denkoefeningen om het mentaal manipuleren te ontwikkelen.Kinderen met een gebrek aan voorstellingsvermogen kunnen minder een beroep doen op het visuele kanaal om informatie op te slaan en hebben moeite met abstract denken. Het Tekstboek wordt aangeboden samen met een ruim pakket aan oefenmateriaal, samengebracht op de Acco-website. Deze uitgave is bedoeld voor kinderen die sterker zijn in taalvaardigheden maar niet altijd spontaan gebruikmaken van het leggen van inhoudelijke verbanden om gegevens te verwerken, en voor kinderen die wel beschikken over voldoende geheugencapaciteit maar te weinig actief strategieën hanteren om de informatie vanuit het werkgeheugen voor langere tijd in te prenten in het langetermijngeheugen. Ook kinderen met een onderliggende leer- en ontwikkelingsstoornis zoals dyslexie, dyscalculie, ADHD en NLD hebben nood aan gerichte begeleiding in dat inprentingsproces. Het oefenmateriaal wordt langs het visuele kanaal aangeboden en wordt geleidelijk aan meer en meer mentaal op voorstellingsniveau verwerkt. Pas dan kunnen we spreken over de abstracte activiteit van het denken.Net als in Kinderen met ruimtelijk-visuele problemen blijft de stijl van de begeleider op de voorgrond staan. Die stijl is een verwerking van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum die zorgt voor de structuur in het denkproces en de denkstimulerende mediatieleer van Feuerstein. Dit geeft de nodige ruggensteun aan de begeleider om het denkvermogen van het kind zo ruim mogelijk te helpen ontwikkelen.


Book
Wegwijs : een training bij dyslexie en dyscalculie : handleiding voor professionals
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789401478427 Year: 2021 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze handleiding is bedoeld voor gedragsdeskundigen die kinderen en jongeren van 9-15 jaar begeleiden die te kampen hebben met dyscalculie of dyslexie, in combinatie met psychosociale problemen zoals faalangst, somberheid en een laag zelfbeeld.De training bestaat uit drie elementen: psycho-educatie over de leerstoornis en bijkomende psychosociale problemen, een cognitief gedragstherapeutisch onderdeel gericht op het verminderen van psychosociale problemen, en het aanleren van copingvaardigheden voor het handig omgaan met de leerstoornis in uitdagende situaties.Deze handleiding voor gedragsdeskundigen biedt een protocollair, wetenschappelijk onderbouwd draaiboek voor de training.De werkboeken 'Wegwijs in omgaan met dyscalculie' en 'Wegwijs in omgaan met dyslexie' zijn onderdeel van de training en apart verkrijgbaar. Deze werkboeken zijn bedoeld voor de kinderen en jongeren zelf.https://www.academiapress.be/nl/wegwijs-dyslexie-en-dyscalculie-handleiding

Listing 1 - 10 of 196 << page
of 20
>>
Sort by